باغ پهونده باغی مهم و ماندگار
تاريخ : 4 / 3 / 1394برچسب:, | 7 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

حسن بهداروندی فعال محیط زیست صالح شهری : باغ پهونده باغی مهم و ماندگار برای شهرستان شوشتر است و هم از نظر محیط زیست و هم نظر اشتغال برای جوانان این شهر اهمیت بسیار بالایی دارد

حسن بهداروندی از فعالان محیط زیست صالح شهری با ابراز نگرانی در خصوص آینده باغ پهونده به گفتگو با سایت خبری شوشترآنلاین پرداخت و اظهار داشت:  باغ مرکبات شرکت کشت و صنعت کارون با وسعت 135 هکتار در نزدیکی صالح شهر از توابع شهرستان گتوند می باشد. این باغ در دو مرحله نهال کاری شده است که مرحله اول در سال 1361 و مرحله دوم در سال 1377 بوده است و محصولات آن شامل پرتقال - گریپ فروت - لیمو شیرین - نارنج و نارنگی می باشد.

بهداروندی افزود : باغ پهونده باغی مهم و ماندگار برای شهرستان شوشتر است و هم از نظر محیط زیست و هم از نظر اشتغال برای جوانان این شهر اهمیت بسیار بالایی دارد و مسئولین محترم باید در حفظ و نگهداری این باغ نهایت همکاری انجام شود.

 اهمیت باغ پهونده برای صالح شهر و منطقه:

   ایجاد اشتغال

   محیط زیست منطقه

 ایجاد اشتغال

زمان برداشت محصول این باغ  که  معمولا از مهرماه  تا اسفند ماه ادامه دارد تقریبا تعداد 30 تا 40 نفر از جوانان شهر صالح شهر که  شغل ثابت ندارند و بصورت فصلی کار می کنند در باغ مشغول به کار می شوند از این رو باغ مد نظر ارزش بالایی از نظر اشتغال برای مردم صالح شهر دارد.

محیط زیست منطقه

با توجه به اینکه شرکت کشت و صنعت کارون در فصل برداشت نیشکر با آتش زدن نیشکر مشکلات زیست محیطی برای مردمان منطقه ایجاد می کند و هیچ حرکتی جهت رفع این مشکل نکرده اینک تصمیم به از بین بردن تنها باغ با این وسعت در منطقه که ارزش زیست محیطی متعددی برای این منطقه دارد گرفته است که به برخی از این ارزشها اشاره می شود.

  جذب غبار و ذرات معلق در هوا

   زیستگاه برخی برندگان مهاجر و تحت حفاظت محیط زیست و ..

   تعدیل دما

  کارکردهای روانی

   کاهش آلودگیهای صوتی

  افزایش رطوبت نسبی

مدیریت کشت و صنعت کارون کاهش ثمر دهی درختان را بهانه ای برای از بین بردن این باغ مد نظر قرار داده اند در حالی که حدود 10 هکتار از درختان این باغ جوان هستند و فقط به دلیل نبود مدیریت کافی و سهل انگاری ای باغ به این روز افتاده و اگر مثل طرح احیاء باغات مر کبات دزفول که اقدام به جایگزین کردن نهال بجای درختان پیر و تغییر روش آبیاری کرده اند مدیریت محترم  شرکت تصمیم به احیاء این باغ می گرفت دیگر نیازی به از بین بردن این باغ نبود هر چند که هنوز دیر نیست...

بهداروندی در پایان گفت: حال بدینوسیله ازادارات منابع طبیعی و محیط زیست و دیگر نهادهای مربوطه  شهرستانهای شوشتر و گتوند و کلیه فعالان و دوستداران محیط زیست خواسته می شود که  از تخریب این باغ جلوگیری نمایند.

 با تشکر

فعال محیط زیست

حسن بهداروندی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: