فاجعه قطع درختان باغ مرکبات کشت و صنعت کارون - روبروی صالح شهر
تاريخ : 23 / 6 / 1394برچسب:, | 10 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

شنیده ها محلی حاکی از آن است که 140 هکتار از باغ مرکبات کشت و صنعت کارون روبروی شهر صالح شهر از توابع شهرستان گتوند (مسیر اصلی جاده شوشتر- دزفول) در حال تخریب و قطع درختان می باشد .

این باغ که شامل انواع گوناگون مرکبات از جمله پرتقال ، لیمو ترش ، نارنج ، نارنگی و ... و محل مناسبی برای زیست هزاران گونه از انواع حیوانات و پرندگان و حشرات می باشد چند روزیست که خبر از قطع درختان آن به گوش می رسد .

این مسئله همت و عکس العمل سریع مسئولین محترم را میطلبد تا این موضوع که قبلاً نیز خبر قطع درختان آن به گوش رسیده بود و اینبار بطور جدی تری شنیده می شود را بطور کامل پیگیری نموده و از نابودی آن جلوگیری به عمل آید .

گفتنی است در دیداری که چندی پیش اعضای محترم شورای اسلامی و شهردار صالح شهر با مدیریت کشت و صنعت کارون شوشتر در خصوص شایعات تخریب باغ مرکبات ۱۴۰ هکتاری داشتند ، مهندس میرزاپور ضمن تایید این خبر به صرفه نبودن و نداشتن توجیه اقتصادی این باغ را دلیل تصمیم خود مبنی بر تخریب و جمع آوری دانستند که شورای محترم شهر از آثار مخرب و زیان آور زیست محیطی در صورت تخریب این باغ و دیگر معایب این کار درآینده نزدیک برای شهر و مردم صالح شهر ایراد سخن نمودند و خواستار توقف این کار شدند.

همچنین شهردار و اعضا محترم شورای شهر طی دیدارهای جداگانه ای با مدیریت جهادکشاورزی و محیط زیست شهرستان گتوند در خصوص تخریب باغ مرکبات کشت و صنعت کارون داشتند که مسئولین ذی ربط قول پیگیری و حل این مشکل را تا حصول نتیجه را دادند  و متاسفانه این پیگیری تا کنون به نتیجه ای ختم نگردیده است .

با توجه به اهمیت در خت ، قطع درختان باعث نابودي ذخاير توارثي زمين، اعم از درختان و گياهان يا جانوران و در پي آن، فوران سيل هاي ويرانگر، حمله شن هاي روان و توسعه بيابان ها، خشك سالي ، شيوع انواع آفت ها همچون سنّ و ملخ و موش، بيماري هاي مضرّ، سرمايه هاي انساني جامعه را تهديد مي كند. درختان ضمن اینکه محیطی زیبا وسالم را فراهم می کنند ضامن سلامتی روح ونشاط افراد نیز هستند .

موارد يادشده، بيانگر تحول و دگرگوني در نعمت هاي خدادادي و تبديل نعمت به نقمت است كه اين امر، مصداق برجسته تبديل نعمتي است كه قرآن كريم، انسان را به شدت از آن برحذر داشته است.

در زیر روایت ها و احادیثی از ائمه در باب اهمیت درخت و مرتع آمده ات :

روایت‌های گوناگونی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین در مورد قداست درختان و کوشش در حفظ و نگهداری آن و مذمت در قطع آن‌ها نقل شده است.

یکی از رایج‌ترین احادیث از پیامبر اسلام این است که می‌فرماید: شکستن شاخه درختان مانند شکستن بال فرشتگان است.

حضرت علی (ع): پرهیز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان می‌افزاید.

امام صادق (ع): قطع بی‌رویه درختان میوه‌دار عذاب سخت الهی را در پی دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: