چرایی نابختیاری گری نخبگان جامعه بختیاری
تاريخ : 5 / 4 / 1395برچسب:, | 10 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

درفضاهای مجازی و غیرمجازی گاه دیده ایم بعضی بختیاری ستیزها هرگاه قصد سخن گفتن راجع به شهیدعلیمردان خان بختیاری را دارند با یک نفرت خاصی نسبت به او صحبت می کنند، البته بیشتر اوقات بیان این نفرت پراکنی با هوشمندی نفرت پراکنان و انفعال نخبگان بختیاری حاضر در آن جمع صورت می گیرد.

در این میان همواره از خود می پرسیدم امثال شیرعلی مردان خان ها،ابوالقاسم خان ها،محمد تقی خان ها،نامدار خان ها چه کرده اند که بعضی ها اینگونه تلاش می کنند این اسطوره ها در میان بختیاری گمنام بمانند؟

متوجه شدم که این اسطوره ها خصوصا شیرعلیمردان خان نمادی از روح جامعه بختیاری بوده اند، جامعه ایی که هیچ وقت به بازی گرفته نشد و این بازی گرفته نشدن عامدانه و حساب شده بوده،گویی قرارست حتی داستان حماسه آنان فراموش شود،یک فراموشی تدریجی!

اما جامعه بختیاری سرنوشت خودش را با شیرعلیمردان خان و امثال شیرعلیمردان خان گره خورده می بیند،حتی اگر نخبگان بختیاری وابسته یا الینه شده از خودبیگانه طرفدار پهلویسم ، بدنبال محو آن باشند.
جامعه بصورت ناخودآگاه تصمیم می گیرد حماسه لربلیط خور زنده بماند و اینجاست که اراده مردم بختیاری بر نخبگان پهلوی پرست می چربد! اما باید پرسید آیا این چربش جامعه بختیاری دائمی است؟
قطعا خیر!
پرسش اصلی اما همواره این بوده چرا تلاش شده این قهرمانان و نوستالژی های شان برای مردم خود گمنام بمانند؟ مگر اینها چه خواسته اند و چه کرده اند؟پرسشی که شاید درک آن برای ما سخت باشد چرا که نسل جنس خواسته های آنان منقرض شده است.

اما قطعا ریشه اصلی این خواسته ها مطالبات هویتی و قومی بوده البته با شرایط و فهم آن زمانی و شاید فلسفه اصلی تشکیل حزب ستاره بختیاری توسط شیرعلیمردان خان و یارانش همین بوده،حرکتی برعلیه پهلویسم ها و خوانین غیربختیاری گر!

در علم روانشناسی و تربیت گفته می شود برای ترویج یا حذف یک اندیشه از روش تشویق یا تنبیه استفاده کن، روشی که ظاهرا خاندان پهلوی برای تضعیف هویت گرایی بختیاری ها بخوبی استفاده کردند!
خاندان پهلوی با حمایت و رشد و تشویق نخبگان بختیاری وابسته به خود ، آنها که پیاده کننده اهداف سیاسی ،باستانی و فرهنگی شان بوده اند را تقویت نموده و با تضعیف و حذف نخبگان بختیاری هویت گرا و غیر وابسته به خود همچون شیرعلی مردان خان،ابوالقاسم خان و ... و همچنین تخریب اسطوره هایی که قبل از پهلوی نمادی پیشرو در هویت گرایی بختیاری بوده اند همچون محمدتقی کیانرسی چهارلنگ ، نامدار خان منجزی و اسدخان شیر کش نخبگان هویت گرا را قلع و قمع کرده، جبهه سیاسی فرهنگی آنان را تضعیف نموده و هر تفکر هویت گرا و مطالبه گر لری در اینجا لربختیاری بعنوان جریان پیشرو لری را در نطفه خفه کرده تا اینگونه جامعه بختیاری در یک کمای طولانی عدم هویت گرایی برده شود.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و بنیان نهاده شدن نظام مقدس جمهوری اسلامی که پایه گذاران اصلی آن بخش پیشرو مذهبی اقوام مسلمان ایرانی بودند ، خبرهای خوبی از تلاش برای رشد هویت گرایی و بازگشت به ارزش های سنتی منطبق با اسلام در میان اقوام مختلف ایرانی شکل گرفت و اقوام از این فضای مطلوب شکل گرفته با پیروزی انقلاب اسلامی استفاده لازم را بردند، اما جامعه بختیاری بعلت حذف نخبگان هویت گرای خود توسط پهلویسم ها در دوره های متمادی حکومت پدر و پسر پهلوی ، نتوانستند از این فرصت مغتنم و طلایی برای پیگیری مطالبات بحق خود استفاده ببرند.
با گذشت چهل سال از انقلاب رهایی بخشِ اسلامی مردم ایران ، نسل جدیدی از هویت گرایان بختیاری که فرزندان پرورش یافته عصر جمهوری اسلامی ایران می باشند در حال شروع فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خود منطبق با قانون اساسی هستند.
این هویت گرایان که پایبند به قواعد مردمسالار و قانونی فعلی هستند علاقمندند بصورت کاملا مدنی و منطقی مطالبات قومی خود را پیگیری نمایند اما متاسفانه مورد هجمه و تهمت نخبگان بختیاری نابختیاری گر قرار گرفته اند.
نخبگان بختیاری نابختیاری گر که وارث همان سیاست های تشویق و حذف خاندان پهلوی می باشند کوچکترین هویت گرایی بختیاری را برنمی تابند و در حال نمایش تصویر غلط، بد و ناصحیحی از هویت گرایان بختیاری پیش روی مردم بختیاری اند.
اما قطعا بزودی جامعه بختیاری بایستی میان تفکر نخبگان نابختیاری گر که وضعیت تلخ انزوا گرایانه هشتاد سال گذشته جامعه بختیاری حاصل عملکرد و دنبال نمودن تئوری های فرابختیاری آنان بوده و نسل جدید نخبگان هویت گرای بختیاری که اولویت اصلی تفکر خود را دفاع عملی ، منطقی و قانونی از هویت،زبان ،رفاه و توسعه مردم بختیاری می دانند یکی را انتخاب کنند.
انشاالله که آحاد مردم بختیاری اندیشه هایی که تضمین کننده خیر و صلاح شان باشد را بر خواهند گزید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: