غلظت خون و عوارض آن
تاريخ : 24 / 12 / 1391برچسب:, | 8 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا
افزایش تعداد گلبول های قرمز در واحد حجم که با علائمی مثل ضعف و بی حالی، سر درد، خارش پوست و تنگی نفس همراه است را غلظت خون می گویند.
دکتر حاجی بیگی، رئیس انتقال خون تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  افزایش تعداد گلبول های قرمز در واحد حجم را غلظت خون می گویند و چنانچه هموگلوبین در مردان بالاتر از 18 و در زنان فراتر از 16 گرم در سی لیتر باشد غلظت خون گفته می شود.

وی افزود: این وضعیت می تواند بصورت اولیه و ناشی از بیماری پلی سیستمی ورا باشد و یا ثانویه به مشکلاتی مانند: کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بیماری های ریوی، ارتفاع بالا، شانت های داخل قلبی، اختلالات مربوط به هموگلوبین، کشیدن سیگار، افزایش تولیدن اریتروپویتین و تومورها باشد.

حاجی بیگی تصریح کرد: افزایش غلظت خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگها می شود که با گر گرفتگی اندامهایی نظیر دست و پا موجب سکته مغزی یا قلبی خواهد شد.

* خارش پوست بعد از استحمام از علائم غلظت خون است
رئیس سازمان انتقال خون تصریح کرد: در مورد علائم غلظت خون باید گفت که در بعضی از افراد علائمی مشاهده نمی شود، سایر مشکلات مانند ضعف و بی حالی، سر درد، سبکی سر، اختلال بینایی و تنگی نفس، خارش پوست به ویژه پس از استحمام، قرمزی صورت و ریه های برجسته چشمها، بزرگی کبد و طحال شایع است.

وی افزود: دردهای استخوانی و در مراحل بعد بروز نقرس و سنگ کلیوی می تواند با غلظت خون بروز کند.

حاجی بیگی در مورد درمان غلظت خون اذعان داشت: درمان عبارت است از درمان عامل زمینه ای، پرهیز از سیگار و محیط آلوده، مصرف مایعات زیاد (مصرف حداقل روزی 8 لیوان مایعات و درمان های دارویی)

وی گفت: در فصل خون، خون گرفته شده از بیمار بلااستفاده است و هیچگاه سیاهی خون دلیل بر غلظت آن نیست و طی انجام آزمایشات می توان به این نتیجه رسید، چون خونی که از فرد گرفته می شود از ورید است و خون وریدی به دلیل کمبود اکسیژن اغلب تیره است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: