ماهی قرمز یکی ازعوامل بروز بیماری برای انسان است
تاريخ : 28 / 12 / 1391برچسب:, | 12 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

دکتر آقالر افزود: حمل ‌و نقل ماهی نیز از شرایط خاصی برخوردار است که برای این مراکز در نظر گرفته شده تا ماهی‌ها با خودروهای مناسب و بهداشتی به مراکزعرضه انتقال داده شوند.
وی اظهار داشت: در صورت رعایت نکردن بهداشت، این موجود زنده نیز می‌تواند همانند سایر موجودات بیماری ‌زا شود که مهم‌ترین آنها بیماری‌های گوارشی و زخم‌های پوستی است.
آقالر افزود: کودکان، افراد مسن و کسانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند از سایرین حساس‌ترند.
وی گفت: از میان بیماری‌های مشترک بین آبزیان و انسان که ممکن است مخاطرات بهداشتی به همراه داشته باشد، اریزپیلوئید، ویبریوز، سالمونلوز، میکو باکتریوم ماریوم، کلوستریدیوم بوتولینوم، یرسینیوز و دیگر موارد اشاره کرد.
آقالر افزود: ماهی قرمز در دمای بالای 25 درجه سانتی‌ گراد آسیب ‌پذیر است و تغییرات ناگهانی دما باعث مرگ آن می‌شود.
وی مناسب‌ترین دما برای ماهی قرمز را بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد دانست و گفت: ماهی‌ها به اکسیژن موجود در هوا احتیاج مبرم دارند و این اکسیژن از راه سطح هوایی درتماس با آب و ورود به ظرف نگهداری ماهی تامین می‌شود. دکتر آقالر افزود: استفاده از آب شهری برای ماهی قرمز مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، فقط برای نداشتن کلر، پیش از عوض کردن آب آن، باید به مدت حداقل 24 ساعت آب در ظرف مجزا بماند تا با این عمل کلر موجود در آب از بین و دمای محیط را پیدا ‌کند.
رییس دامپزشکی آبادان خاطرنشان کرد که بهتر است هر هفته یک یا دو نوبت و فقط نیمی از آب ظرف ماهی تعویض شود.
وی گفت: اگر در شبانه روز یک یا دو نوبت غذا به ماهی بدهیم، نیاز آن برطرف می‌شود،غذاهای کم‌پروتیین و سرشار از کربوهیدرات مناسب هستند و تا حد امکان بهتر است از غذاهای آماده، آن هم به اندازه‌ای که در آب باقی نماند، استفاده شود.
دکتر آقالر از شهروندان خواست ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز معتبر مورد نظارت دامپزشکی تهیه کنید.
وی افزود: شهروندان و بویژه کودکان از دست زدن به ماهی قرمز یا آب محفظه مربوط به آن، بدون دستکش خودداری کنند و باید دست‌ها و ظروف استفاده شده برای آب ماهی را با آب و صابون شسته شود.
دکتر آقالر خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده زخم‌های پوستی و علایم بیماری‌های گوارشی مثل دل درد و اسهال باید به پزشک مراجعه کرد.
رییس شبکه دامپزشکی آبادان افزود: افرادی که حساس هستند یا سابقه آلرژی دارند باید از دست زدن به ماهی خودداری کنند.
وی از شهروندان خواست از رها کردن ماهیان قرمز و زینتی در رودخانه، تالاب‌ها و آب‌های آزاد خودداری کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: