توصيه‌هاي یک کارشناس تغذیه به مسافران نوروزی
تاريخ : 7 / 1 / 1392برچسب:, | 13 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

یک کارشناس تغذیه گفت: مسافران نوروزی از مصرف غذاهاي بين راهي پرهيز كرده و سعي كنند غذاها را در منزل تهيه و در كلمن‌هاي مناسب و خنك در كوتاه مدت نگهداري و در بين راه مصرف كنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، سارا الهی اظهار کرد: به دليل اين كه اكثر سبزيجات ممكن است آلوده به ميكروبي به نام "اشريشياكلي" باشند، بنابراين در اثر شست‌وشوي نادرست و عدم ضدعفوني، اين ميكروب به انسان منتقل شده و باعث ايجاد اسهال مي‌شود، بنابراين مسافران بهتر است در طول سفر از مصرف سبزيجات و سالاد در رستوران‌هاي بين راهي پرهيز كنند.

وی افزود: از مصرف آب هاي آشاميدني بين راهي كه هيچ كنترلي بر آن نيست پرهيز كرده و بطري‌هاي آب آشاميدني همراه داشته باشید، در اين صورت از سالم بودن آب مطمئن بوده و با خيال راحت آن را مصرف مي‌كنید.

الهی تصریح کرد: با توجه به اينكه در بيشتر مسيرهاي جاده‌اي كشور رستوران‌هاي مطمئني وجود ندارند بنابراين توصيه مي‌شود از غذاهاي كنسرو شده و كارخانه‌اي كه طول عمر مشخص دارند استفاده شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: مصرف دوغ، ماست و آب ليموي تازه در كنار غذا مي‌تواند احتمال مسموميت‌ها و آزردگي‌هاي سيستم گوارشي را در طول سفر به حداقل برساند.

وی ادامه داد: در ایام عید به دلیل مهمانی‌ها و جمع های فامیلی و استقبال بیشتر مردم از رستوران‌ها و فست‌فودها متأسفانه مصرف وعده‌های اصلی نیز افزایش می‌یابد که این شرایط موجب افزایش وزن می شود. پیشنهاد می‌شود که اگر به چاقی، دیابت، فشارخون و بیماری های قلبی عروقی دچار هستید، غذاها را در سهم‌های کوچکتر سفارش دهید. سفارش سالاد البته بدون سس و استفاده از آب قبل از غذا، کمک شایانی به جلوگیری از پرخوری در رستوران می‌کند .

الهی گفت: سعی کنید روزانه حداقل سه وعده غذایی اصلی ( صبحانه، ناهار و شام) را مصرف کنید؛ به خصوص صبحانه که انرژی لازم برای شروع فعالیت های روزانه شما را تأمین می کند. مصرف صبحانه کمک شایانی نیز به کنترل قند خون افراد دیابتی می‌کند. از مصرف نوشابه‌های گازدار که جزء لاینفک سفره‌های مهمانی شده است جدا خودداری کرده و دوغ کم چرب یا ماست را جایگزین آن کنید، زیرا دریافت مواد قندی در ایام عید افزایش می یابد و مصرف قند به همراه چای نیز باید محدود شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: