تاثير ورزش در پيشگيري و درمان آلزايمر
تاريخ : 7 / 1 / 1392برچسب:, | 13 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

عضو هيات علمي گروه تربيت‌بدني دانشگاه سمنان گفت: ورزش‌هاي هوازي مي‌توانند در پيشگيري و درمان بيماري آلزايمر تاثيرگذار باشند.

 

محمدعلي ساليانه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه‌خوزستان ـ اظهاركرد: آلزايمر بيماري‌اي است كه بعد از دوره ميانسالي اتفاق مي‌افتد و به آن بيماري پيري نيز گفته مي‌شود.

وي ادامه‌داد: اين بيماري همراه با از دست دادن حافظه كوتاه‌مدت است؛ به طوري كه فرد مبتلا به آن با ورود مطالب جديد، مطالب گذشته را فراموش مي‌كند. هم‌چنين اين افراد نسبت به اطرافيان خود حساس شده و دچار شك و بدگماني مي‌شوند.

 اين استاد دانشگاه عنوان‌كرد: آلزايمر كم‌كم روي حافظه بلند‌مدت نيز تاثير مي‌گذارد و در واقع مي‌توان گفت ‌اين بيماري حافظه پيش و پس‌گستر را تحت تاثير قرار مي‌دهد و براي درمان آن از يكسري داروها استفاده مي‌شود كه فقط براي كنترل آن مي‌باشد.

 وي افزود: اين داروها علاوه بر اين‌كه عوارض خاص خود را به دنبال دارند، تهيه آن نيز هزينه‌بر مي‌باشد. از طرفي اين داروها فقط آلزايمر را كنترل مي‌كند و كاري از پيش نمي‌برند اما ورزش‌هاي هوازي، هم در پيشگيري و هم در درمان اين بيماري موثر است.

 ساليانه خاطرنشان‌كرد: ورزش كردن افرادي كه دچار اين بيماري هستند باعث مي‌شود كه خون‌رساني در سيستم عصبي بيشتر شود و از رسوب پلاكت‌هاي 40 و 42 جلوگيري كند و درنهايت، افزايش جريان خون در سيستم عصبي، باعث فعال‌شدن سيستم استیل‌کولین شده كه از ابتلا شدن به بيماري آلزايمر موثر است.

 وي بيان‌كرد: به هر حال به افرادي كه در سنين جواني و يا ميانسالي به سر مي‌برند پيشنهاد مي‌شود كه با انجام ورزش‌هاي هوازي از ابتلا به بيماري آلزايمر در سنين بعد از ميانسالي پيشگيري كنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: