پیامدهای برگزاری انتخابات سالم و باشکوه
تاريخ : 26 / 1 / 1392برچسب:, | 7 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

یکی از عواملی که در جریان انتخابات نقش و جایگاه مهمی دارد، سالم سازی فضای انتخابات می باشد.
سالم‌سازی فضای انتخابات پیامدها و نتایج متعدد مفیدی در جامعه دارد. این مسئله باعث انجام هرچه باشکوه تر انتخابات و حضور گسترده مردم در آن می شود، از طرف دیگر علاقه مردم به انجام تحقیق برای انتخاب نامزدهای مورد نظر زیاد می شود و افراد اصلح و شایسته و عالم به مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه از طریق انتخاب های مردمی گزینش می‌شوند. بنابراین یکی از نتایج سالم سازی فضای انتخاباتی در انتخاب نمایندگان متعهد به کشور و ملت نمایانگر است.
حضور گسترده و باشکوه مردم در انتخابات که از پیامدهای سالم سازی فضای انتخابات است، باعث شکست برنامه های دشمنان کشور می گردد، اشتیاق مردم به فعالیت های سیاسی نشانگر آگاهی آنان از مسائل مختلف جامعه و آشنایی آنان از موقعیت حساس کشور در عرصه جهانی است. در واقع انتخابات و حضور مردم در آن و انتخاب نمایندگان متعهد به کشور، در توسعه همه جانبه جامعه نقش زیادی دارد و این مسائل می تواند از طریق سالم سازی انتخابات انجام گیرد، سالم سازی فضای انتخابات از طرق مختلف می تواند صورت گیرد، در اینجا به برخی از این راهکارها اشاره می شود:
نقش عملکرد احزاب در سالم سازی فضای انتخاباتی: با توجه به فعالیت نزدیک به 250 حزب در ایران، فعالیت‌های گروه‌ها و جناح‌های سیاسی می تواند نقش مهمی را در انتخابات داشته باشد. این گروه ها در معرفی نامزد پیشنهادی خود به افکار عمومی و ایضاح عملکرد آنان در جهت برنامه‌ریزی در راستای رفع دغدغه‌های عمومی به پویایی و رقابتی نمودن فضای انتخابات کمک نموده و می توانند با امیدوار‌سازی مردم به سالم‌سازی فضای انتخابات در کشور یاری رسانند. از طرف دیگر فعالیت ها و گرایش های مختلف این احزاب می‌تواند افکار و اندیشه های سیاسی جوانان را که معمولاً انگیزه‌های سیاسی متفاوتی دارند، به سوی انتخاب نامزد مورد نظر جلب کند. در واقع احزاب و گروه های سیاسی نقش و جایگاه حساسی در انتخابات دارند و با رقابتی نمودن عرصه انتخابات می توانند به پویایی جریان و فضای انتخابات کمک نمایند. لذا در اینجا وظیفه خطیری بر دوش گروه های سیاسی است که با شرکت گسترده در انتخابات و معرفی نامزد پیشنهادی خود به افکار عمومی صورت می گیرد.
نقش مسئولین در سالم سازی و هدایت جریان انتخابات:
مسئولین و دیگر دست اندرکاران عرصه سیاست می توانند فضای انتخابات را پرشکوه تر و غنی تر سازند. هیئت‌های اجرایی در برگزاری ایمن انتخابات نقش قابل توجهی را ایفا می نمایند. فرمانداران و بخشداران به عنوان رؤسای هیئت‎های اجرایی دارای وظایف حساسی می‌باشند که احاطه کامل و نظارت بر حوزه‎های اصلی و فرعی انتخابات از جمله آنها است. با برپایی دوره‌های توجیهی و آموزشی برای هیئت های اجرایی می توان به ارتقای سطح آگاهی و عملکرد این هیئت‌ها در سلامت انتخابات دست یافت. مسئولین نقش مستقیم و غیر مستقیم در انتخابات دارند، آنها از یک طرف باید زمینه های حضور گسترده مردم در انتخابات را فراهم سازند و از سوی دیگر آنان را با مسائل سیاسی ملی و فراملی آشنا ساخته و جریان انتخاب فرد اصلح و متعهد به جامعه را عملی سازند. بازسازی اعتماد عمومی و بازخورد آن در سالم سازی انتخابات: باز‌سازی اعتماد عمومی در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نقش بسزایی را ایفا می‌نماید. برای جلب اعتماد عمومی و اعاده آن به متن جامعه می‌توان تدابیری چون شفاف‌سازی اطلاع رسانی، ایجاد فضای صادقانه برای گفتمان، برگزاری انتخابات بدون حاشیه و چالش، بی‌طرفی مسئولین اجرایی نسبت به جریان انتخابات را اتخاذ نمود. بازسازی اعتماد عمومی در سالم سازی انتخابات نقش زیادی دارد و از جهات مختلف موجب افزایش اقبال عمومی مردم در انتخابات و جریان سالم و طبیعی آن می گردد. بدین ترتیب سالم سازی فضای انتخابات از روش های مختلف می تواند صورت گیرد که پیامد آن حضور گسترده مردم در عرصه های سیاسی و اجتماعی جامعه است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: